måndag 24 oktober 2011

Söndagsvandring i Mark

Söndagens långa Markvandring innehöll mycket sol, lite vind och trevligt sällskap av min broder Mikael, Hanna å hennes syster Paula. Vi startade turen med att besöka MM för lite provianter som en engångsgrill, dennis grillkorv, bröd å lite annat nödvändigt. Sedan bar vi oss av mot våran startpunkt, Öresten kulle.
Solen hade redan då nått sin höjdpunkt på dagen å dimman hade lättat helt, endast frosten låg kvar i de djupaste skuggorna efter den kalla natten. 
Vi började traska mot Stora Sandvik för att följa dess väg mot våran första lilla paus. En vacker liten badplats bland några ståtliga björkar.

3 glada vandrare O.o
Ingen väg här inte!!


Efter pausen begav vi oss mot Bråtaberg och korsade lite skog där vi stötte på ett vindskydd som har kännt av tidens makter.

Kom ut ur skogen och såg det ställe jag alltid velat se under alla dessa 15år jag legat på dessa vägar. Kändes som man kom fram till det lilla huset på bergsluttningen tack vare den långa grässlänten som ledde ner till sjön. Sade till mig själv att här skulle jag kunna bo.
Efter mitt drömställe så gick vi vidare ner mot Nabben som ligger mitt emot Seatons kulle men på vägen dit så stötte vi på underliga saker å undra varför de ligger utplacerade här.
En klätterbro!
Denna får vi antagligen inte använda, vad/vem har satt upp detta!?
Nån mer konstig station med vajer som sträcker sig till andra sidan
Cossie sträcker på sig medans vi andas ut lite
Blockerad väg
Nabben
Nu när vi vänt nere vid Nabben så började vi gå tillbaks men inte för långt för vi är ju tvungna att grilla lite, så vi hittade en bäck och lite öppen granskog.
Cossie vill, vill, vill ha korven!!
Efter nästan en timmas mat o vilopaus så började vi traska den inte farligt långa vägen tillbaks till bilen men det kändes i våra kroppar att vi hade varit ute å gott i 4 timmar så vi skyndade nästan oss till bilen för att andas ut.
Så efter 5 timmars traskande över grusvägar, skogsstigar och blöta gärden så tycker vi detta var en väldigt lyckad vandring av delar i Mark man aldrig tänkt på innan. Rekommenderar denna starkt till de som vill ut å se lite annat av vår vackra kommun!


  //Nicklas å gänget
 

1 kommentar:

  1. Vilken härlig dag ni har haft. Skulle gärna ha varit med, men min kropp skulle inte mera ha klarat av en fem timmars vandrig. Men roligt att se fotona, som om man varit med på ett hörn ändå.
    Kram till er Susan !

    SvaraRadera