söndag 1 augusti 2010

Skottland, krigarna och landskapens landskap!

Min och Mikaels skottlands resa började men en spontan MSN konversation om att han ville ut och resa med mig. Det var tal om Grekland till början men jag e inte så förtjust i varma semesterorter då jag har en tendens att bli väldigt rastlös. Vi började prata om Skottland för det är ju lite av en våt fotografs dröm om att få fota där. Sluta med att vi bestämde oss om Skottland. Mikael åkte till Grekland en vecka efter vi prata så när han kom hem så bokade vi de sista platserna på ryanair till Prestwick (lite utanför Glasgow) tur å retur. Så efter bara knappt 3 veckor sitter jag och Mikael på planet som avgick från Säve flygplats 10.00. Packningen bestod av lite kläder å ner tryckta kameror å allt, fick även med mitt stativ i Mikaels stora resväska. Flyget tog knappa 2 timmar, hann ju knappt komma upp i luften innan "bält" lampan lös.
Avstigning på planet, visa PASS i tullen å svara lite frågor sen vart man på skottsk mark. Vi fick hyrt en bil av Hertz för 2.3k för 5 dagar med haken att bara en person som fick köra för om Mikael skulle köra skulle det gå på ca. 800kr extra. Det roliga är att han var yrkes chaufför och jag som helst.. helst inte kör i större städer fick köra hela 5 dagar på de skottska vägarna/städerna och på HELT fel sida. JA, Mikael fick höra en hel del å jag kan tro att tröttna lite på mitt dumma sätt att köra för det märktes rätt rejält. Man ska som sagt inte släppa ut en bonde på okända vägar ^^. Så nog om inledningen, nu till bilderna.

Vår hyrbil, en KIA Ceed diesel motormodell slö. Mikael sitter och kollar in vad det finns för roligt i en KIA.
Vi åkte knappt 20 minuter norr om flygplatsen för det var 2 äventyrare som reste på tomma magar för de ingen frukost fick. Stannade vid en restaurang där vi i oss något som höll oss belåtna den långa resan norrut. Vi åkte längs kusten för att se de vackra öarna längs vägen. Vårat andra stopp blev en liten stad vid namn Gourock, fick syn på en kyrka och var tvungen att stanna å kika runt lite.
 Kyrkan som var tvungen att bli fotad
Vi tog sedan fart mot Helensburgh för att se om vi kunde hitta nått ställe att sova på men jag ville nog hellre sova på ett riktigt B&B utanför städerna, så vi lämnade Helensburgh efter en snabb titt på närmsta matvarubutik som bestod av lite vatten och alkohol :D Vi körde norrut längs Gare Loch, det var stänglat hela vägen och vi förstod inte riktigt varför för än vi såg en militär postering och lite kartor längs vägen. Vi stannade vid slutet av fjorden om man nu kan kalla det i byn Arrochar. Där hittade vi det mest chabbiga B&B som vi någonsin kommer se längs vår resa. Vattenskada i taket, stanken av mögel och en toalett som inte spolade ner för än efter 10 minuter. Väldigt lyxigt får jag säga :)
Detta är utsikten ifrån vårat B&B, blick norrut.

Vi hade planer på att bestiga kullarna som man ser till vänster i bilden tidigt på morgondagen men när vi vaknade så regnade det. Var väl typiskt tänkte vi, precis som vi ville ha på våran fotosemester men det är ju Skottland vi var i så det var bara bita i det sura äpplet och köra vidare norrut mot ön Isle of Skye.
Vi for en bra bit in i det skottska höglandet för att komma till Fort William några mil om vår utgångspunkt.

Lite bilder som "bara var tvunget" att fotas innan vi anlände till Fort William.

Vi anlände i Fort William runt 13 snåret men det var inge paus här, vi fortsatte norrut mot byn Dornie där "Mio min Mio" slottet låg även Eilean castle som är dess riktiga namn är. Dock var vädret så miserabelt så vi tog bara en snabb titt och besluta oss att ta det på vägen hem igen. Satte oss åter i våran uber gulliga KIA och for mot Kyle of Lochalsh där det fanns en bro som tog oss över till Isle of Skye. Man kan tro att man kört i evigheter när jag sitter å berättar detta men det är inte så långa avstånd som man kan tro i Skottland.
Äntligen har vi kommit till Isle of Skye och vi for då norrut på ön tills vi kom till ett vägskäl som ledde till västra å östra sidan av ön.

Detta är bland de högsta topparna på Isle of Skye som sträcker sig ända upp över 1000m som ligger i den södra delen av ön.

Efter en liten paus och fotning så tog vi den västra vägen upp mot vårat nästa stop som heter Dunvegan. Där blev det mer fotning av en gammal kyrkruin vars äldsta grav jag såg var från 1836.

Medans jag hade sprunget runt som en japansk turist och fotat sönder ruinerna mer så försökte Mikael få nått internet på sin netbook som han hade tagit med sig men det var svårare än väntat och ett stort nederlag för han ^^.
Jaja, åkte därifrån fortfarande norrut över den undersköna naturen som ön gav oss.

En liten hamnby "Idrigill", bilden visar söderut.

Efter fotning for vi norut mot vårat slutgiltiga mål för dagen, Staffin . Där vi hittade ett mysigt B&B ägd av en äldre dam  70 års åldern. Det blev en kvällspromenad och en matbit på lokala hotellets restaurang.

Morgonen efter så checka vi ut för att inhandla lite saker för att sedan fortsätta mot kullarna som man ser i bilderna innan för att få "min" dos av äventyr^^ Maaaaaaassa bilder nu :D

Så detta var lite bilder ifrån våran lilla kull bestigning :)

Efter nån timma så bedrog vi våra skinkor in i Ceeden för att åka ifrån den här vackra ön med mycket fina minnen. Vägen tog oss åter till Eilean Castle för ett nytt försök och en rundtur. När vi kom fram så var det mulet men enveten som jag är så väntade jag in solen då man såg den kom ifrån håll, hela 15 minuter väntade jag men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge som man säger :)
Efter en snabb titt inne på den lilla gården som fanns så for vi mot den legendariska sjön Loch Ness. Nån timma senare så kom vi fram, åkte längst sjön en bra bit och såg en slottsruin som jag hade läst om. Det är ett av Skottlands största slotts ruiner.

Urguhart Castle!

Om ni tycker det ser folktomt ut så är det bara för att jag suttit och redigerat bort alla människor, vad gör man inte för den perfekta bilden :) Loch Ness i bakgrunden då asså gött folk, dock såg vi inte Loch Ness odjuret men tyckte det räckte med alla turister även en svensk familj stötte vi på ^^

Så efter slottsrundan så blev det jakt på B&B, vi körde norrut men hitta inte riktigt något kul. Vi kom till staden Inverness där vi vände neråt och tänkte vi skulle åka samma väg tbx men så blev det inte... Vi kom på den östra sidan av sjön och där var det lika dött på folk som det finns ett odjur i sjön. Nån timma körd på den lilla vägen bland kullarna kom vi fram till Nessen igen och åter for vi förbi slottet mot en by där vi hittade oss ett väldigt fint B&B och en kall öl. Byn hette Drumnadrochit. Efter en god natt sömn i ett nästan hotell liknande rum for vi söder ut mot Prestwick och vår sista heldag i Skottland. Vi stannade i Perth och Glasgow på vägen ner till Prestwick. De var vanliga engelska gråstäder med mycket folk. Fotbollsandan sjung ut på gågatan i Glasgow när någon gjorde mål och när vi skulle åka ut från Glasgow hamlade vi nog i en derbymatch kväll för vi blev stoppade av 2st parader med supportrar å trumorkestrar. Vägen tog oss efter 40 minuter ner mot Preswick och B&B jakt igen. Vi hittade ännu ett väldigt stiligt B&B och det hade även WLAN=Trådlöst internet. Mikael koppla upp sin nästan urladdade netbook och jag mobilen för att surfa nätet efter 4 dagar utan internet ^^ Riktigt sorgligt när man tänker efter faktiskt  xD Senare på kvällen drog vi till en krog för att få i oss något efter en dags körning. En kall öl och biff stog på menyn. Sängdags tidigt för att tidigt upp och lämna bilen å checka in på flyget och iväg 10.00 mot sverige.
Så hur ska man sammanfatta detta äventyr, skulle man göra om detta, nått som man lärt sig inför en tillbaka resa. Skulle vilja säga att det var 5 dagar med mycket upplevelser och för mycket att ta in på de dagarna. När man kollar igenom alla bilderna man tagit får man den känslan att det inte var sista gången man satte sin fot i Skottland trots att man körde på felsida som jag även gjort 1 gång här i Sverige efter det (peppar peppar ta i trä att inge hände).